چهارشنبه ٠٢ اسفند ١٣٩٦ - 
1 2
 
منو اصلی
 
 
 

هدف کلی

هدف کلی بهداشت مدارس عبارتست از تشخیص،تامین و ارتقاء سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی و معنوی دانش آموزان ، نوجوانان ، جوانان ،اولیا و کارکنان مدارس.

به عبارتی دیگر هدف کلی بهداشت مدارس،  شهرستان پردیس با 128 مدرسه و 30000 نفر دانش آموز و 24170 جوان

29-18 سال. آموزش و وپرورش کودکان، نوجوان و جوان متعادل و سالم است که دارای رشد و نمو طبیعی باشند.

واحد بهداشت مدارس با حضور در روستا ها و حاشیه شهرها که به علت کمبود امکانات رفاهی و وجود موانع در دسترسی به مراکز بهداشتی و درمانی  امکان استفاده کامل از این خدمات را ندارند، سعی در خدمت رسانی و ارتقای سطح سلامت افراد این جوامع نموده است.

نظارت بر تغذیه دانش آموزان

بهداشت مدارس در پناه آموزش های صحیح به دانش آموزان، والدین و کارکنان مدارس می تواند دو اقدام اساسی زیر را در جهت بهبود تغذیه سنین مدرسه انجام می دهد.

1) نظارت بر نحوه عرضه و توزیع مواد غذایی به دانش آموزان در داخل و اطراف مدرسه

2) عرضه مواد غذایی مغذی و سالم برای ایجاد عادات غذایی مناسب در دانش آموزان

 

نظارت بر ایمنی و بهداشت محیط مدرسه

1) رعایت استانداردهای لازم برای محیط فیزیکی و تاسیسات و تجهیزات بهداشتی مدرسه

2)اعمال مدیریت و نظارت بر نگهداری مناسب از امکانات  بهداشتی محیط مدرسه

 

برنامه های واحد سلامت نوجوانان- جوانان و مدارس

 

1)بررسی و شناخت وضعیت موجود به منظور تعیین نیاز ها و اولویت های بهداشتی

2)تهیه برنامه جامع عملیاتی با توجه به اولویت های منطقه

3)هماهنگی و همکاری واحد بهداشت مدارس با سایر واحد ها جهت ارتقاء سطح سلامت

4) هماهنگی و همکاری با آموزش و پرورش، دانشگاهها و سایر ارگانها

5)هماهنگی با واحد بهداشت محیط  در نظارت بر تغذیه و وضیعت ایمنی مدارس

6) برگزاری اردوهای جهادی با حضور پزشک و تیم سلامت

7)برگزاری سمینار بر اساس نیاز سنجی برای گروه هدف

8)برگزاری برنامه های آموزشی و معاینات به مناسبت های مختلف

9)برگزاری کارگاه آموزشی طبق دستورالعمل ابلاغی

10)برگزاری جلسه ماهانه بازآموزی مراقبین سلامت

11) جمع آوری و ارزیابی آمار از مراکزبهداشتی –پایگاهها و خانه های بهداشت و ارسال آن به مراجع زیربط

12)هماهنگی با واحد های بهداشت خانواده ، بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای جهت جذب و ارجاع جوانان  29-18 سال

13)پایش، ارزشیابی و نظارت طبق برنامه مدون از مراکز بهداشتی –پایگاهها و خانه ها

14)تعیین شاخص های جمعیتی دانش آموزان، معلمین و کارکنان مدارس منطقه

15)هماهنگی و نظارت بر تکمیل  تجهیزات واحد مربوطه در مراکز و پایگاههای تابعه

16) آموزش به جوانان 29-18سال  با موضوعات مرتبط

17) ارزیابی مقدماتی و معاینات پزشکی برای جوانان 29-18 سال

18) شناسایی، ارجاع و پیگیری مشکلات جسمانی و روانی نوجوانان و جوانان

19) انجام معاینات دانش آموزان بدو ورود به مدرسه

20) انجام معاینات دانش آموزان در پایه های مختلف

21) پوشش 100 درصد واکسیناسیون دانش آموزان طبق دستور العمل وزارتی

22) سنجش و معاینات دانش آموزان اتباع فاقد مدارک هویتی

23) پایش و نظارت بر انجام طرح آهن یاری، مگادوز ویتامین D، IDDو شیر مدرسه

24)نظارت و ارزشیابی در بهبود کیفیت ارائه خدمات در مدارس مروج سلامت

25) اجرای برنامه آموزشی با موضوعات مرتبط نوجوانان برای دانش آموزان

26)اجرای  برنامه آموزشی مرتبط برای اولیای دانش آموزان

27)اجرای برنامه آموزشی مرتبط برای کارکنان مدرسه

28) آموزش رابطین مدارس در رابطه با بیماریهای فصلی، پدیکولوز و ...

29) اجرای برنامه تمرینات کششی در مدارس و برگزاری کمیته های درون بخش و برون بخش

30) شناسایی و ارزیابی مقدماتی و پزشکی نوجوانان غیر دانش آموز

جوانان

1) انجام ارزیابی مقدماتی و پزشکی جوانان ،دانشجویان و طلاب 29-18 سال به صورت رایگان

2)آموزش و افزایش آگاهی در زمینه ترویج ازدواج سالم، خود مراقبتی، سبک زندگی سالم، پیشگیری از رفتار های پرخطر، ایمنی و سوانح و حوادث، ارتباطات و مهارت های خود آگاهی

3) برگزاری همایش و کارگاه با موضوعات ترویج ازدواج سالم، پیشگیری از رفتار های پرخطر

4) برگزاری کلاس های رایگان مهارت های زندگی و فرزند پروری با همکاری واحد بهداشت روان

5) برگزاری کمیته های فصلی

6) توزیع مگاذوز ویتامین Dبه صورت ماهانه

 

 

 

پیوندهای مهم
پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پایگاه اطلاع رسانی دولت

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
 
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
شهید بهشــتی
آدرس : تهران - بزرگراه شهید چمران خیابان یــمن - خیابان شهید اعــرابی جنب بیمارستان آیت الله طالقانی

تلفن : 23871 - 021
پست الکترونیک : info@sbmu.ac.ir
© تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.